ՎԱՆԻ ԿԱՐ

Վան քաղաքը երկար ժամանակ եղել է հայ արհեստագործության և մշակույթի կենտրոն։ Եղեռնից հետո վանեցիները իրենց արհեստի հմտությունները տարան Կիլիկիա, Պոլիս, Մերձավոր Արևելք և այլ երկրներ՝ այդ թվում Ղրիմ ու Բուլղարիա։ Այս տարածման արդյունքում Վանի ասեղնագործությունը ձևավորեց ինքնատիպ դպրոց, որի ամենահատուկ ուղղություններից է «Վանի կարը»։

Այս կարատեսակի առանձնահատկությունն այն է, որ նախշը նույն կերպ տեսանելի է կտորի երկու կողմերում։ Գործվում է թափանցիկ վուշե կտավի վրա՝ մետաքսաթելով, և պահանջում է մեծ ճշգրտություն․ պետք է հաշվվել կտորի թելերն ու միևնույն տեղով երկու անգամ անցնել՝ առանց սխալվելու։ Ներկայումս այս տեխնիկան քչերն են տիրապետում, ուստի այն համարվում է վտանգված։ Վանի կարով ստեղծվել են սրբիչներ, ծածկոցներ, անձեռոցիկներ և հատկապես «լաբիրինթոս» հացալաթերը, որոնք պահպանվում են թանգարաններում և ընտանեկան հավաքածուներում՝ որպես հայկական դեկորատիվ արվեստի բացառիկ նմուշներ։

Լուսինե Մխիթարյան

Լուսինե Մխիթարյան

Լուսինե Մխիթարյանը ՀՀ ժողովրդական վարպետ է 2002 թվականից։ Նա սկսել է լրջորեն զբաղվել ասեղնագործությամբ 1990-ականներից՝ Սոֆիա Գալֆարյանի ուղեկցությամբ, և ինքնուրույն վերծանել է մի շարք մոռացված տեխնիկաներ։ Աշխատել է «ՍՕՍ մանկական գյուղեր»-ում, Հենրիկ Իգիթյանի գեղագիտության կենտրոնում և Տերյան մշակութային կենտրոնում։ Հեղինակել է մի շարք ուսուցողական գրքեր, ներառյալ` «Մարաշի ասեղնագործության գաղտնիքները» և «Հայկական ասեղնագործ ժանյակ»։ 2023-ից ղեկավարում է «Թելարվեստ» խմբակը՝ կազմակերպելով ցուցահանդեսներ։ Նրա գործունեությունը նվիրված է ասեղնագործության վերածննդին և փոխանցմանը։

Վանի ասեղնագործ ժանյակների փաթիլներ
Վասպուրականի կար ասեղնագործություն
Վանի ասեղնագործ ժանյակի համադրություն